singapore

Hej! Nu var det ett tag sedan sist. Precis som det brukar bli. Nu är jag dock tillbaka lite på min mors begäran. Jag tror inte jag har nämnt det, men jag och Sara har åkt på resa och befinner oss just nu i Singapore (!!!). Jag kommer att vara borta i tre veckor medan Sara ska stanna kvar i Asien och fortsätta resa runt ytterligare ett par månader. Mamma vill gärna veta hur vi har det och se lite bilder så därför tänker jag att jag ska försöka uppdatera här när möjlighet finns.

Taggade och hand i hand utanför Arlanda.
Just nu befinner vi oss som sagt i Singapore. Förutom att vi blev lite försenade iväg hade vi en väldigt smärtfri och smidig resa.
(null)

Vi landade i Singapore i torsdags lokal tid ca 16.45. Efter en snabb passkontroll tog vi en taxi till vårat hotell där vi duschade av oss och chillade lite innan vi letade oss till en restaurang för att äta middag.
Middagen såg tyvärr godare ut än vad den var. Nästintill smaklös. Cola är dock alltid gott!
Vår första dag bestämde vi oss för att ta oss ner till en större gågata där det fanns en en hel del shopping med stora gallerior och restauranger. Vi köpte varsitt tunnelbanekort och åkte till ett område som heter Marina Bay och som logiskt nog ligger vid vattnet.

Åt en god lunch.
Planen var att vi skulle ta oss till en "turistattraktion" vid namn Garden by the Bay som är ett stort område med trädgårdar och växthus. Där tvingade jag Sara att betala ca 165kr för en entré-biljett så att vi kunde gå in i växthusen och kolla lite. Ska tilläggas att vi gör den här resan med lite olika förväntningar, förutsättningar och villkor. Sara vill gärna komma undan så billigt som möjligt medan jag inte har problem att betala lite extra för något. Vi försöker mötas halvvägs och hittills har det gått bra, tycker jag.

Trädgårdarna var väl inte jättespännande men jag var nöjd över att ha gjort något turistigt och tackade Sara efteråt att hon "ville" följa med.
Efter Gardens by the Bay rörde vi oss tillbaka mot hotellet, shoppade lite på vägen och åt väldigt god Pad Thai till middag.
Idag, fredag, började vi med att ta tunnelbanan till ett område vid namn Little India. Vi hade fått tips om att det var värt att besöka. Vi kände dock rätt snabbt att Little India inte var något för oss och skyndade tillbaka till tunnelbanestationen. Vi var för känsliga för alla olika lukter av rökelse, fisk, rått kött och frukt att vi helt enkelt inte stod ut.
Hann iallafall ta en fin bild på ett färgglatt hus innan vi åkte ifrån Little India.
Vi begav oss istället till området Chinatown. Detta föll oss mer i smaken. Här strosade vi omkring ett tag bland olika stånd och åt en vårrulle.
Ett tempel precis vid ingången av Chinatown.
Roliga magneter.

Efter Chinatown åkte vi till ett stort shoppingcenter. Ni vet ju att jag är bra på att shoppa men när man har begränsat med plats i bagaget får man tänka en extra gång innan man köper något. Bra för plånboken med andra ord. Nära och kära kan vänta sig små souvenirer.
Paus i shoppandet.
Efter shopping blev det tillbaka till hotellet där vi duschade av oss innan vi gick ut och åt middag. Man blir så kladdig i den här fuktiga värmen.
Utsikt från hotellet.
(null)

Nu har vi packat ihop våra saker eftersom vi ska vidare till Kuala Lumpur imorgon. Eller ja, egentligen idag eftersom klockan snart är 02.00 här. Det här inlägget har tagit 1h att skriva(?!).